Blog

27 Jun MPJC16: “Neem je content serieus!”

Het medialandschap verandert in hoog tempo. Dat bleek ook weer tijdens het MediaPark Jaarcongres 2016: er komen steeds meer kanalen bij waarop je content kunt verspreiden. Een geschenk voor de mediaconsument, maar het stelt content-providers voor grote uitdagingen. Tijdens MPJC16 werd het nogmaals onderstreept: je kunt inspelen op deze veranderingen door een ‘datagedreven’ organisatie te worden.

27593069430_57807ea29b_o Maikel Verhaaren, Head of New Business bij GfK, voormalig Marketing Manager van Sony en FOX Home Entertainment en openingsspreker op MPJC16:
“De ruimte voor lokale spelers is schaars, dus daarom is het belangrijk dat mensen content serieus gaan nemen en nu gaan investeren om stappen te maken.”

Je kunt dit versnellen door bij het inrichten van jea content infrastructuur rekening te houden met de volgende aspecten: toekomstbestendigheid, centralisatie en zorgvuldigheid. Met als resultaat dat je uiteindelijk beter kunt inspelen op veranderingen in het medialandschap. In dit artikel geven wij, geïnspireerd door de sprekers op het MediaPark Jaarcongres, de in onze ogen, drie belangrijkste regels bij het inrichten van de content infrastructuur van de toekomst.

Regel #1 – Bereid je voor op de toekomst

‘Verandering’ is de norm in contentdistributie. Er komen dagelijks nieuwe kanalen bij en het is nagenoeg onmogelijk om te voorspellen welk platform de volgende hit wordt. Neem bijvoorbeeld de explosieve opkomst van Snapchat. Pas actief sinds 2011, weet het nu al enorm veel mensen aan zich te binden.[1]

 Denis Doeland, eigenaar van DDMCA en voorheen General Manager van ID&T Publishing B.V. en spreker bij ‘Het meten van muziekbeleving’ op MPJC16:
“Tegenwoordig willen mensen maar één ding: content bekijken waar, wanneer en op de manier dat het voor hen uitkomt. Anders schreeuwen ze moord en brand, en nog erger de jongerengeneratie zal gewoon doen alsof je niet meer bestaat.”

Maak daarom een toekomstbestendige keuze wanneer je kiest voor een content distributiesysteem. Dit betekent kiezen voor schaalbaarheid en flexibiliteit, zodat je je kunt aanpassen aan nieuwe kanalen en het gedrag van je doelgroep.

27769598572_57b4732e6e_o Jan de Jong, Directeur van NOS en spreker op MPJC16:
“Wij bereiken 94% van de Nederlandse bevolking. Het is daarbij echt essentieel om overal aanwezig te zijn. (…) Mensen willen niks missen en daarom heeft de NOS zich als doel gesteld om altijd en overal aanwezig te zijn. Om te blijven groeien moet je jezelf altijd zo snel mogelijk aanpassen aan elk medium. Je moet het brengen zoals zij het willen en op de plek waar zij zijn.”

Regel #2 – De kracht van eenheid

Data-analyse wordt al jaren genoemd als ‘the next big thing’ als het gaat om het verbeteren van je content infrastructuur. Een datagedreven organisatie worden, is echter een intensief proces waarbij de organisatie op alle niveaus dient te veranderen. Het is goed om te zien dat er initiatieven als de Utrecht Data School ontstaan, die bedrijven en instellingen meenemen in dit proces.

Bij de keuze van het backend systeem voor contentdistributie, moet je rekening houden met eventuele (toekomstige) data-analyse. Je genereert de meest rijke data op het moment dat je voor één (leading) systeem kiest voor het beheren en verspreiden van je content. Het koppelen van meerdere backend systemen voor het verwerken van content leidt tot vervuiling van je data en is daarom met het oog op de toekomst een grote afrader.

Wij hebben bijvoorbeeld voor 538 een systeem ontwikkeld waarin de DJ’s altijd alles in één overzicht hebben en waarin zij met één druk op de knop alle ondersteunende informatie over een artiest, lied of elk ander component op het scherm krijgen.

Regel #3 – Weet waar je mee bezig bent

Uit onderzoek van marketingblog van Hubspot blijkt dat 76% van de bezoekers van een website de hoogste prioriteit geven aan het makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.[2] Precies daarom is het ontzettend belangrijk dat je een systeem kiest waarmee je je content op de juiste manier kunt metadateren. Misschien dacht je dat nieuwe content produceren belangrijk was, maar onderschat ook zeker niet de waarde die behaald kan worden met het hergebruiken van oude content. Een ‘oude’ video op YouTube met de juiste tags kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je consument ook na lange tijd nog bij jou terecht komt. Ook hiervoor is die metadata dus ontzettend belangrijk, zodat je gebruikers makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.

Ook het gepersonaliseerd aanbieden van content gaat de komende jaren een vlucht nemen. Dit is in feite niets meer of minder dan het bieden van een selectie van content aan een bepaalde gebruiker op basis van zijn of haar behoeften. Houd hier bij het bouwen van je content infrastructuur rekening mee door een backend systeem te kiezen dat het opslaan van rijke profielen van zowel content als gebruikers mogelijk maakt. Zorgvuldig opgebouwde profielen stellen je uiteindelijk in staat om nieuwe verdienmodellen te gaan ontwikkelen waarin data een belangrijke rol spelen.

Conclusie

Door rekening te houden met de bovenstaande regels leg je de fundering voor een datagedreven organisatie. Het inrichten van een content infrastructuur is slechts een onderdeel van deze transformatie. Het vergt tijd en doorzettingsvermogen op alle niveaus van de organisatie om de stap definitief te zetten. Toch is onze ervaring dat een ‘data-ready’ content infrastructuur een zeer belangrijke stap in de juiste richting is. Je neemt met deze verandering namelijk al op een radicale manier afstand van een oude manier van denken – en werken.

Over de auteurs:

joukohuismans Jouko Huismans is CEO van Graphlr en heeft ruim twintig jaar ervaring in de crossmedia sector. Zijn werkwijze valt samen te vatten in twee woorden: ‘creativiteit’ en ‘innovatie’ en precies met die twee woorden als uitgangspunt wil hij verandering teweegbrengen met de next generation platformen van Graphlr.

geertbukkems

Geert Bukkems is afgestudeerd mediawetenschapper met een sterke focus op data en dus een echte data-denker. Hij past die kennis vooral toe in innovatieve omgevingen om met data het verschil te maken.

 

wardvangastgeren

Ward van Gasteren is één van de eerste twintig gecertificeerde growth hackers van Europa. Als ‘groeimeester’ is hij altijd op zoek naar slimmere manieren om content te verspreiden, zodat een groter publiek bereikt wordt.

 

Als je meer over ons wilt weten, volg ons dan op Twitter via @GraphlrNL of stel je vragen via ons contactformulier.

 


[1]  Zo weet Snapchat nu bijvoorbeeld in één kwartaal al 21 miljoen kijkers in de leeftijdscategorie 13-19 jaar te bereiken. (Cijfers: GFK DAM – april 2016)

[2]  http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/14953/What-Do-76-of-Consumers-Want-From-Your-Website-[New-Data]

 

Foto’s: Flickr – MPJC – Mark Janssen